فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۵۸۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۵۸۳۷
انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰-۱۱-۱۳۸۹

"هفت" ، خانه سینما در سیما می شود ؟!

معصومه محمدی
  از چندی پیش در شبکه 3 سیما برنامه ای با عنوان "هفت"  جمعه ها به روی آنتن می رود که مخاطبان زیادی را به پای گیرنده های تلویزیونی کشیده است. اینکه پس از سالها یک برنامه زنده و چالشی در خصوص سینما از رسانه ملی پخش می شود حرکت ارزشمند و نوینی است. البته بسیاری آن را با برنامه 90 شبکه 3 مقایسه کرده اند و 7 را تقلیدی از 90 دانسته اند اما واقعیت این است که برنامه های هنری و سینمایی را نمی توان با برنامه های ورزشی مقایسه کرد چه آنکه هر کدام فضایی خاص و جداگانه دارند.

از نقاط قوت این برنامه که باعث شده مخاطبان بیشتری بدان توجه کنند ، خودمانی بودنش است و نیز مجری آن که خود از اهالی سینماست. آقای فریدون جیرانی چهره آشنا و از کارگردانان به نام تلویزیون و سینماست که در عین حال تبحر خاصی در مورد نقد و بررسی و اجرا دارد. روان بودن ، سلیس بودن و صیقلی سخن گفتن از ویژگی های این برنامه تلویزیونی است که شبانگاهان و تا پاسی از شب خیلی ها را بیدار و به پای تلویزیون کشانده است.

موضوع خاصی که در این برنامه نمود بیشتری دارد نقد فیلم های سینمایی است که با حضور کارگردانان این فیلم ها صورت می گیرد  و البته منتقد زیادی نمی بینیم جز چهره آشنای آقای فراستی که همیشه به عنوان منتقد در این برنامه حضور دارد.
اینکه  نقدهای ایشان چه قدر مفید است جای بحثمان نیست ولی استفاده از افراد حتی صاحب نام به صورت کلیشه ای باعث مخاطب آزاری است.  رسانه ملی ، شاید از اهالی سینما و مطبوعات و رسانه ، منتقد دیگری ندارد که البته بعید به نظر می رسد!

نقد دیگری که بر "هفت" وارد است این که گاه وارد حریم خصوصی می شود و نیز مطالبی را مطرح می کند که گویا یادشان رفته که چند میلیون مخاطبشان  هستند و همه نیز اطلاعات و سواد سینمایی اساتید را  ندارند و صرفا مخاطبان علاقه مند عادی اند.

متاسفانه ، برخی اوقات آنقدر موضوعات کوچک را مهم جلوه می دهیم و موضوعات ساده را درشت می انگاریم که کلیشه ها جای سوژه های خوب را می گیرد. این برنامه وقتی برنامه "نقد" است که به شخصیت افراد بی احترامی نشود. ما در رسانه که رسالت اصلی اش اطلاع رسانی درست است نباید برای مخاطب فیلم بازی کنیم  بلکه باید واقعیت ها را آن طور که هست نشان دهیم که این امر باعث این می شود مخاطب به ما اعتماد نماید. 

این برنامه فرصتی است که پیشکسوتان عرصه هنر و سینما و فیلم دانسته ها و تجربیات خود را عرضه کنند و جوانان و علاقمندان این عرصه بسیاری از نکات و ظرائف را فرا گیرند. ولی بعضا دیده می شود که سلیقه ای برخورد نمودن و علایق شخصی را مطرح نمودن ، برنامه را از فضای بهره مندی و مفید بودن دور می سازد.
 
به هر حال خارج از این بحث ها، در مجموع "هفت" برنامه ای موفق است و همین که "هفت" باعث شده واکنش های مثبت و منفی بدان معطوف شود و نامش بر سر زبان ها بیفتد ، نشانه ای از توفیق نسبی آن است.
بی گمان اگر "هفت" اندکی جدی تر و حرفه ای تر و البته منصف تر باشد ، می تواند تبدیل به شاخصی در سینمای ایران شود و " خانه ای برای سینما در سیما " باشد و سیمرغ بلورین اعتماد مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

 
برچسب ها: هفت ، نود ، سیما ، سینما
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
p
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
3
3
خیلی خوب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۰
3
3
منم موافقم . جای همچین برنامه ای در TV خالی بود. البته به نظر من باید به سینمای جهان هم بیشتر بپردازند تا بار آموزشی آن قوی تر شود.
جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان مس شهربابک به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد