فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۲۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۸-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۲۴۸۶۷
انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۸-۰۹-۱۴۰۴

چرا شب اول زمستان را یلدا می‌نامیم؟ (فیلم)

یلدا به معنای زادروز است و در ایران باستان، این شب به عنوان زادروز الهه میترا (ایزد روشنایی) جشن گرفته می‌شد.

مهدیه شهرابی‌فراهانی، پژوهشگر حوزه گردشگری و اقلیم، در توضیح ریشه نام شب یلدا می‌گوید: واژه «یلدا» به معنای زادروز است. در تمدن ایران باستان، شب اول زمستان که طولانی‌ترین شب سال است، به عنوان زادروز «الهه میترا» (ایزد روشنایی و پیمان) جشن گرفته می‌شد.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asriran کانال 2 youtube.com/@asriran_official/videos
ارسال به دوستان
وزیر کار: ۸۶ همت از حقوق بازنشستگان احقاق شد مایک والتز، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد: ترامپ حملات ایران را بدون پاسخ نمی‌گذارد خیلی‌ها دوباره دیر کردند؛ جنگل‌های کوهمره سرخی باز هم سوخت / اشتباهاتی که تکرار، تکرار و تکرار می‌شوند انهدام ۸ پایگاه آمریکا در کویت و بحرین توسط سپاه طرز تهیه دلمه با فلفل دلمه ای بدون نیاز به گوشت هونگ میونگ-بو پس از حذف از جام جهانی، از سرمربیگری کره جنوبی استعفا داد دود و غبار دوباره بر فراز کارخانه سیمان تهران آتش‌سوزی گسترده هتل پلازا در اربیل عراق تصاویری از سیل در مشکین شهر عذرخواهی پیروز قربانی بابت ادعای برد نیوزیلند با تیم فجر عراقچی: پیکر رهبر شهید انقلاب در پایتخت و ۳ شهر زیارتی عراق تشییع می‌شود نامزد مسلمان انتخابات سنا از ایالت میشیگان آمریکا: من برای لابی اسرائیل خطرناکم انتقاد صریح حامد کاشانی به جبهه پایداری و حامیان دولت قبل: تخریب دولت فعلی آنهم وسط جنگ، دعوای انتخاباتی است! دیدار سید عباس عراقچی با هیبت الحلبوسی رئیس مجلس عراق توصیه‌های مهم برای جلوگیری از گرمازدگی در مراسم و تجمعات