فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۸-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۸۳۰۶
انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۸-۰۹-۱۴۰۴

چرا باتری گوشی در سرما دوام نمی‌آورد؟

چرا باتری گوشی در سرما دوام نمی‌آورد؟
در ماه‌های سرد سال و با کاهش دما، کاربران اغلب با مشکل خالی شدن باتری گوشی در هوای سرد مواجه می‌شوند. این پدیده ریشه‌های علمی و شیمیایی دارد که عملکرد باتری‌های لیتیوم-یون را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

آیا متوجه شده‌اید تاثیر سرما بر باتری گوشی شما را آزار می‌دهد؟ هوای سرد می‌تواند به طرز چشمگیری عمر شارژ دستگاه‌های الکترونیکی را کاهش دهد.

به گزارش گجت نیوز، در ماه‌های سرد سال و با کاهش دما، کاربران اغلب با مشکل خالی شدن باتری گوشی در هوای سرد مواجه می‌شوند. این پدیده ریشه‌های علمی و شیمیایی دارد که عملکرد باتری‌های لیتیوم-یون را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

چرا باتری گوشی در سرما زودتر خالی می‌شود؟

باتری‌های گوشی‌های هوشمند، عموماً از نوع لیتیوم-یون هستند. این باتری‌ها حاوی الکترولیت‌هایی (معمولاً مایع) هستند که وظیفه انتقال یون‌های باردار (در اینجا لیتیوم) بین الکترودها را بر عهده دارند. در هنگام استفاده از گوشی، یون‌ها از کاتد به آند حرکت می‌کنند و این جریان است که انرژی الکتریکی را تولید می‌کند. سرما یا کاهش دما، مانع از حرکت مناسب این یون‌ها می‌شود.

یون‌ها در هوای سرد کندتر حرکت می‌کنند و نمی‌توانند به درستی با الکترودها تعامل داشته باشند؛ در نتیجه به جای انتقال به کاتد، روی آند تجمع پیدا می‌کنند. این موضوع، جریان الکتریسیته را مختل کرده و باعث می‌شود باتری قبل از اتمام شارژ، جریان کمتری تولید کند. از طرفی، دستگاه برای جبران این کمبود، سخت‌تر کار می‌کند که خود باعث کم شدن شارژ گوشی در زمستان و تخلیه سریع‌تر باتری می‌شود.

دمای ایده‌آل برای باتری‌های لیتیوم-یون چیست؟

کارشناسان، محدوده دمای عملکرد استاندارد برای تخلیه شارژ باتری‌های لیتیومی را بین منفی ۲۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۴- تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) اعلام کرده‌اند. اما بهترین عملکرد برای استفاده از دستگاه در دمای ۱۹ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد (۶۶ تا ۷۷ درجه فارنهایت) حاصل می‌شود.

همچنین، دمای ایده‌آل برای شارژ باتری کمی متفاوت و بین ۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد (۳۲ تا ۱۱۳ درجه فارنهایت) است. شارژ کردن باتری در دمای کمتر از ۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به آن آسیب برساند، بنابراین باید از این کار خودداری کرد.

چگونه عمر باتری گوشی را در سرما حفظ کنیم؟

با توجه به اثر دما بر عملکرد باتری موبایل و آسیب‌پذیری باتری‌های لیتیوم-یون در برابر سرما، برای حفظ سلامت و دوام شارژ گوشی خود در هوای سرد، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • گرم نگه داشتن: ساده‌ترین راه این است که گوشی خود را گرم نگه دارید. آن را در جیب داخلی کاپشن یا پالتو یا حتی جیب شلوارتان قرار دهید. همچنین می‌توانید از کیسه‌های گرم‌کننده جیبی استفاده کنید، البته مراقب باشید که بیش از حد گرم نشود.
  • فعال کردن حالت ذخیره باتری: با فعال کردن حالت ذخیره انرژی، مصرف شارژ گوشی را به حداقل برسانید.
  • خاموش کردن دستگاه: اگر برای مدت طولانی از گوشی استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.
  • همراه داشتن پاوربانک: برای مواقع ضروری، یک پاوربانک قابل حمل برای تأمین شارژ اضافی همراه داشته باشید.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: باتری ، موبایل ، سرما
ارسال به دوستان
حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) پست جدید ترامپ: ساعتی که از ۱۹۷۹ به حرکت درآمد (+ترجمه) بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴