فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۰۶۶۴
انتشار: ۱۸:۴۹ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۴

از بوی دیزل تا فریب بنزین؛ سلاح جنجالی ارتش سرخ(+عکس)

از بوی دیزل تا فریب بنزین؛ سلاح جنجالی ارتش سرخ(+عکس)
ارتش سرخ شوروی 40 هزار سگ را برای نابودی تانک های نازی آموزش داد که به نام مین های سگی یا سگ های ضدتانک شناخته می شدند.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - طی جنگ جهانی دوم، نیروهای شوروی (ارتش سرخ) از روشی بحث برانگیز و نامتعارف برای مقابله با پیشروی تانک ها و خودروهای زرهی آلمان استفاده کردند: سگ های ضدتانک یا همان «مین های سگی».

این برنامه نظامی، که بین سال های 1930 تا 1996 در جریان بود، بر اساس استفاده از سگ ها به عنوان حامل مواد منفجره طراحی شده بود تا اهداف نظامی دشمن را نابود کنند.

تجهیزات یک سگ ضدتانک

آموزش و روش کار در جبهه

سگ های ضدتانک با هدف رساندن مواد منفجره به زیر تانک ها آموزش داده می شدند. بر خلاف تصور رایج، در ابتدا قرار بود این سگ ها پس از رساندن بمب به هدف، عقب نشینی کنند و بمب توسط تایمر منفجر شود. به همین دلیل به آن ها لقب «مین های سگی» داده شده بود.

ارتش سرخ در اوج درگیری با آلمان ها (بین سال های 1941 تا 1943) شدیدا به این تاکتیک تکیه کرد و در همین بازه زمانی، بیش از 40000 سگ را وارد برنامه آموزشی کرد.

رژه سگ های ضدتانک در کنار سربازان دوچرخه سوار

مشکلات و شکست های تاکتیک

این برنامه نظامی با وجود سرمایه گذاری سنگین شوروی، با مشکلات بزرگی روبرو شد که کارایی آن را به شدت کاهش داد.

سگ ها بر اساس بو آموزش دیده بودند. شوروی سگ ها را با استفاده از تانک های خود که از سوخت دیزل استفاده می کردند، آموزش داده بود؛ در حالی که تانک های آلمانی با بنزین کار می کردند. در نتیجه، سگ ها اغلب به جای تانک های دشمن، به سمت تانک های شوروی می دویدند.

آلمانی ها به سرعت از این تاکتیک آگاه شدند و به راحتی با شلیک مستقیم از روی تانک، سگ ها را هدف قرار می دادند.

در برنامه های آزمایشی، سگ ها معمولا فقط به اهداف ثابت نزدیک می شدند و در نزدیک شدن به خودروهای در حال حرکت، دچار سردرگمی یا ترس می شدند.

سگ های ضدتانک در کنار مربی خود

نتایج بحث برانگیز

شوروی گزارش کرد که در طول جنگ جهانی دوم، حدود 300 تانک آلمانی توسط سگ های ضدتانک آسیب دیده اند. با این حال، کارشناسان معتقدند این آمار احتمالا برای توجیه زمان و هزینه های صرف شده برای برنامه بزرگنمایی شده است و هیچ داده رسمی و مستقلی برای تایید این موفقیت ها منتشر نشد.

اگرچه آمریکا و ژاپن نیز تلاش های مشابهی را برای استفاده از سگ های حامل بمب آغاز کردند، اما آن ها نیز به دلیل مسائل مربوط به قابلیت اعتماد، سردرگمی سگ ها و خطرات عملیاتی، به سرعت این برنامه ها را کنار گذاشتند. برنامه شوروی در نهایت تا سال 1996 ادامه یافت، اگرچه مشخص نیست پس از جنگ جهانی دوم استفاده عملیاتی از این سگ ها صورت گرفته باشد.

یک سگ ضدتانک در کنار یک سرباز شوروی

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم و سیریک کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده