فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۰۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۵-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۰۷۷۵۴
انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۵-۰۸-۱۴۰۴

راه‌اندازی اولین آزمایشگاه «ساعت اتمی» در ایران

راه‌اندازی اولین آزمایشگاه «ساعت اتمی» در ایران
در سال‌های اخیر، «ارتباطات کوانتومی» به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین شاخه‌های علم اطلاعات مطرح شده است. این فناوری بر پایه اصول فیزیک کوانتومی، از جمله پدیده‌های «درهم‌تنیدگی» و «برهم‌نهی» بنا شده و هدف آن ایجاد ارتباطاتی است که از اساس غیرقابل شنود و نفوذ باشند.

حسین افشین می‌گوید اولین آزمایشگاه «ساعت اتمی» (در حوزه حسگرهای اتمی) را که مربوط به حوزه حسگرهای کوانتومی می‌شود، به زودی آماده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر، «ارتباطات کوانتومی» به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین شاخه‌های علم اطلاعات مطرح شده است. این فناوری بر پایه اصول فیزیک کوانتومی، از جمله پدیده‌های «درهم‌تنیدگی» و «برهم‌نهی» بنا شده و هدف آن ایجاد ارتباطاتی است که از اساس غیرقابل شنود و نفوذ باشند.

کشورهایی مانند چین، آمریکا و اتحادیه اروپا میلیاردها دلار در توسعه زیرساخت‌های ارتباطات کوانتومی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رقابتی بی‌سابقه برای دستیابی به «اینترنت کوانتومی» در جریان است. در مقابل، ایران نیز گام‌های اولیه‌ای در زمینه تحقیق، آزمایش و بومی‌سازی این فناوری برداشته است، اما هنوز فاصله چشمگیری تا مرحله صنعتی‌سازی و کاربردی‌سازی دارد.

حسین افشین با اشاره به همکاری معاونت علمی با وزارت ارتباطات در زمینه توسعه آزمایشگاه ارتباطات کوانتومی، توضیح داد: حوزه کوانتوم دارای ۳ قسمت «محاسبات کوانتومی»، «ارتباطات کوانتومی» و «حسگرهای کوانتومی» است و در بخش ارتباطات کوانتومی با همکاری وزارت ارتباطات درصدد راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع هستیم.

وی افزود: وقتی موضوع علوم نوظهور مطرح می‌شود، یکی از مهمترین قسمت‌های آن توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی است تا از طریق آن بتوانیم بین علم و شبه‌علم فاصله بگذاریم، ضمن آنکه این زیر ساخت‌ها منجر به توسعه این فناوری‌ها خواهد شد.

افشین با تاکید بر اینکه قرار است آزمایشگاه ارتباطات کوانتومی با همکاری پژوهشگاه ICT توسعه یابد، خاطر نشان کرد: اگر همه مراحل این طرح به خوبی پیش رود و تفاهم نامه بین ما و وزارت ارتباطات نهایی شود، ظرف یک سال آینده این آزمایشگاه دایر خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد این آزمایشگاه کمک می‌کند تا شتاب چشمگیر در توسعه ارتباطات کوانتومی ایجاد شود، ادامه داد: برنامه ما این است که در سه حوزه «محاسبات کوانتومی»، «ارتباطات کوانتومی» و «حسگرهای کوانتومی» آزمایشگاه مرجع دایر کنیم.

وی در خصوص راه‌اندازی آزمایشگاه حسگرهای کوانتومی، خاطر نشان کرد: از آنجایی که حوزه حسگرهای کوانتومی متنوع است، ایجاد سلسله‌ای از آزمایشگاه مرجع را باید ایجاد کنیم و اولین آزمایشگاه «ساعت اتمی» (در حوزه حسگرهای اتمی) را که مربوط به حوزه حسگرهای کوانتومی می‌شود، به زودی آماده می‌کنیم.

افشین تاکید کرد: این آزمایشگاه با مشارکت یکی از دانشگاه‌های کشور است که در آینده نام این دانشگاه را منتشر می‌کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور تاکید کرد: برنامه داریم تا زیر ساخت‌های آزمایشگاهی حوزه کوانتوم را به سرعت توسعه دهیم و با رشدی که در دنیا در این حوزه اتفاق افتاده است، با این زیر ساخت‌ها از رشد جهانی عقب نمانیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری معاونت علمی در توسعه آزمایشگاه‌های حوزه کوانتوم، گفت: در ایجاد آزمایشگاه ارتباطات کوانتوم سهم معاونت علمی در سرمایه‌گذاری این طرح ۵۵ درصد است.

ارسال به دوستان
ستون نویس ورزشی آمریکا: تیم ملی ایران قربانی سیاست و تبعیض و بی عملی فیفا شد اتاق اصناف: فاکتورهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند شهرهایی که قواعد سفر را تغییر می‌دهند (+عکس) دو روایت از «هسته سخت» نظام وقتی درگیری هست اما مالکیت نیست، سازمان از درون کند می شود وزیر آموزش و پرورش: جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در تابستان ریزش بورس امروز ۷ تیر ۱۴۰۵/بازار سرمایه نزدیک ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد سخنگوی سپاه: از اینکه دولت به سپاه «نفت» داده باشد که بجنگد، اطلاعی ندارم هشدار مدیریت بحران مازندران/ از حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات فاصله بگیرید عاشقانه حدیثه تهرانی در آغوش همسرش کنار دریا (+عکس) راندمان نیروگاه های حرارتی امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد روزنامه جوان: به گروسی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای آسیب دیده را ندهید قانون سختگیرانه بریتانیا در موج گرمای ۴۰ درجه: کولرهای گازی از خانه‌ها حذف شود چرا از فاجعه سردشت غافل شدیم؟ خالکوبی چه بلایی سر ساعت‌های هوشمند می‌آورد؟