فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۸۹۰۹
انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸-۰۷-۱۴۰۴

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند

سدهای تهران تنها ۱۴ درصد آب دارند
بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

حجم ذخیره آب در سدهای تهران در تاریخ چهارم مهرماه بیانگر این است که حجم مخازن نسبت به سال قبل ۲۲۷ میلیون مترمکعب و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و درصد پرشدگی سدها اکنون ۱۴ درصد ثبت شده است، موضوعی که بیانگر شدت اثر خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها بر منابع آبی استان است.

به‌گزارش ایسنا، بررسی وضعیت پنج سد اصلی تأمین‌کننده آب تهران حاکی از آن است که مجموع ذخایر آبی این سدها تنها معادل ۱۴ درصد ظرفیت پرشدگی مخازن است. این رقم نشان می‌دهد تهران در آغاز پاییز با یکی از کمترین سطوح ذخایر آبی سال‌های اخیر روبه‌رو است.

مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آبی، حجم ذخیره سد امیرکبیر از ۱۱۱ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که نشان‌دهنده افتی چشمگیر و هشداردهنده است. سدهای لار، لتیان و ماملو نیز تقریباً نصف ذخایر خود را از دست داده‌اند و در شرایطی شکننده قرار دارند.

در این میان، سد طالقان با وجود اینکه همچنان بیشترین سهم ذخیره را به خود اختصاص داده، اما از ۲۵۸ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۷۱ میلیون مترمکعب رسیده و این کاهش نیز به‌وضوح فشار مضاعفی بر منابع آب تهران وارد کرده است.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز در آخرین نشست خبری خود در مورد وضعیت منابع آبی تهران اعلام کرد: درصد پرشدگی سدهای تهران در امیرکبیر ۱۵ درصد، لتیان ۲۵ درصد، لار ۲ درصد، طالقان ۴۱ درصد و ماملو ۸ درصد است و  به جز سد طالقان، بقیه سدهای تهران یا به حجم مرده رسیده‌اند یا نزدیک به آن هستند.

کارشناسان تأکید می‌کنند که با توجه به محدودیت منابع موجود، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند. همچنین توسعه طرح‌های بازچرخانی فاضلاب و استفاده از منابع جایگزین از جمله آب‌های زیرزمینی باید در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.

در شرایط کنونی، ذخیره پایین سدهای تهران می‌تواند پیامدهای جدی برای تأمین پایدار آب شرب میلیون‌ها شهروند در ماه‌های آینده داشته باشد. از همین رو، تداوم همکاری مردم در کاهش مصرف و اجرای برنامه‌های مدیریت تقاضا برای عبور از دوره کم‌آبی ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب ها: سد ، سدهای تهران ، منابع آبی ، آب
ارسال به دوستان
سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است