فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۰۱-۰۵-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۹۳۴۳
انتشار: ۱۷:۱۲ - ۰۱-۰۵-۱۴۰۴

نظارت بر کیفیت آب به‌صورت مستمر ادامه دارد

نظارت بر کیفیت آب به‌صورت مستمر ادامه دارد
به گفته وی کمیت آب را نمی‌شود همیشه با هزینه جبران کرد. وقتی بارش نباشد یا آبخوان خالی باشد، حتی پول هم راه‌گشا نیست. اما کیفیت را با سرمایه و کنترل می‌توان مدیریت و اصلاح کرد. در این بین  تقویت مدیریت مصرف، استفاده از پساب و به‌روزرسانی ساختارهای فرسوده مورد توجه است.

با ادامه‌ خشکسالی و افزایش فشار بر منابع آبی استان تهران، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت آب شرب پایتخت افزایش یافته است. در حالی که تأمین کمیت آب با مشکلات جدی روبه‌رو شده، مسئولان بر این نکته تأکید دارند که حفظ کیفیت آب از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو بوده و به‌طور مستمر تحت کنترل دقیق قرار دارد.

به گزارش ایسنا، تهران از منابع متنوعی برای تأمین آب بهره می‌گیرد؛ حدود ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی و ۵۰ درصد از سدها و منابع سطحی، این تنوع منبع، در کنار شبکه‌ای با بیش از ۲۱ هزار کیلومتر طول و زیرساخت‌هایی که برخی از آن‌ها تا ۷۰ سال قدمت دارند، شرایط مدیریت آب در پایتخت را پیچیده کرده است.

با وجود این پیچیدگی‌ها، نظارت بر کیفیت آب به‌صورت مستمر ادامه دارد. به گفته مسئولان، نزدیک به هزار واحد آزمایشگاهی در کشور فعال هستند که بخشی از آن‌ها به‌صورت ثابت و سیار در استان تهران، وضعیت کیفی آب را پایش می‌کنند. آنطور که بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب تاکید کرده آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از نظر سلامت، در سطح استاندارد ملی قرار دارد و خود کارکنان صنعت آب نیز همان آب را مصرف می‌کنند.

به گفته وی کمیت آب را نمی‌شود همیشه با هزینه جبران کرد. وقتی بارش نباشد یا آبخوان خالی باشد، حتی پول هم راه‌گشا نیست. اما کیفیت را با سرمایه و کنترل می‌توان مدیریت و اصلاح کرد. در این بین  تقویت مدیریت مصرف، استفاده از پساب و به‌روزرسانی ساختارهای فرسوده مورد توجه است.

از سوی دیگر، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۷ باید مصرف آب در استان تهران از ۳.۷ میلیارد مترمکعب به ۲.۲ میلیارد مترمکعب کاهش یابد. کاهش برداشت از منابع زیرزمینی نیز یکی از اقدامات ضروری در این مسیر است. همچنین سهم بخش کشاورزی از مصرف آب استان که حدود ۴۵ درصد است، باید بازنگری شود.

کارشناسان می‌گویند اگرچه کمبود بارش و کاهش ذخایر سدها باعث فشار مضاعف بر تأمین آب شده، اما کیفیت آب با مدیریت، پایش و سرمایه‌گذاری قابل کنترل است. از همین رو، تأکید بر مدیریت مصرف، اصلاح تعرفه‌ها و استفاده از پساب در بخش‌های غیرشرب، از مهم‌ترین محورهای برنامه‌ریزی وزارت نیرو در پایتخت اعلام شده است.

با این حال مشترکان درصورت ایجاد مشکل در کیفیت آب می توانند به  سامانه ۱۲۲ اطلاع دهند، در حال حاضر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در این سامانه مشغول پاسخگویی هستند. اگر نیاز باشد، تعداد نیروها را بیشتر می‌کنیم تا به سرعت مشکلات شناسایی و پیگیری شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
پیش‌بینی جدید از تاریخ انقراض گیاهان؛ آخرین برگ سبز زمین چه زمانی پایین می‌افتد؟ مقایسه درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد