فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۱۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۴-۰۹-۱۴۰۳
کد ۱۰۱۶۲۱۴
انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۴-۰۹-۱۴۰۳

زمستان آب شرب شاه و گدا یکی می‌شد

زمستان آب شرب شاه و گدا یکی می‌شد
زمستان که فرا می‌رسید اولا از میزانِ عفونت آب‌های راکد کاسته می‌شد و ثانیا بر اثربارش باران و برف آب راحت‌تر به دستِ مردم می‌رسید و کم‌وبیش میراب‌ها که مردم کوچه و بازار به آنها «شمرِ محله » می‌گفتند، بیکار می‌شدند!

طهران بود و مصیبت‌های آبِ آلوده در فصولِ گرمِ سال و  انواع بیماری‌های عفونی مثل دیسانتری یا ذوسنطاریا که امروز به آن اسهالِ خونی می‌گویند، گرفتگی عضلات (اسپاسم) که نامش شقاقلوس بود. صُداع یا سردردهای مزمنِ ناشی از پخش‌شدن عفونت در تمام بدن بود و بماند صرع و سرسام و....که شیوع می‌یافتند.

به گزارش همشهری آنلاین- نصرالله حدادی، تهران پژوه: زمستان که فرا می‌رسید اولا از میزانِ عفونت آب‌های راکد کاسته می‌شد و ثانیا بر اثربارش باران و برف آب راحت‌تر به دستِ مردم می‌رسید و کم‌وبیش میراب‌ها که مردم کوچه و بازار به آنها «شمرِ محله » می‌گفتند، بیکار می‌شدند! آب موجود درآب انبارهای خانگی که به وسیله تلمبه دستی به داخلِ حوضِ وسطِ حیاط خانه کشیده می‌شد، به‌محض شروع فصل گرما مملو از کِرم‌های ریزِ قرمزرنگی می‌شدند که به‌صورت میلیونی در میان یکدیگر وول می‌خوردند و برای جلوگیری از ورود آنها به داخل ظرف، در دهانه خروجی تلمبه جورابی را بسته و آب از داخل آن به سمت ظرف می‌رفت و در داخلِ جوراب این جانورِ بس آزاردهنده، به شکل عجیبی وول می‌خوردند و صحنه‌ای بس مشمئز کننده‌ای را به نمایش می‌گذاشتند.

زمستان آب شرب شاه و گدا یکی می‌شد

در زمستان با توجه به برودت هوا و نزولات جوی فراوان، آبِ آب‌انبارها نسبتا قابل تحمل و بعضا شرب بود اما مردم احتیاط کرده و همواره آبِ شرب خود را از "گاری آبِ شاهی" تهیه می‌نمودند و برای شست‌وشو و رُفت وروب، از این آب استفاده می‌کردند. در میان اغلب حیاطِ خانه‌ها "چاه برفی" حفر شده بود و صاحبِ‌خانه به محضِ بارشِ اولین برف زمستانی، برف‌ها را با پارو به داخل این چاه که دهانه‌ای به قطر پنجاه تا شصت سانتیمتر و عمقی به اندازه ده - دوازده متر داشت، می‌ریخت و با وسیله‌ای به نام "برفکوب" آن را فشرده می‌ساخت و لایه‌لایه بر آن می‌افزود تا چاه لبالب از برفِ کوبیده شده و درآن وقت به یک تکه یخِ بزرگ تبدیل شده بود و تا آغاز فصل گرما در زیرزمین دوام می آورد و به‌تدریج به مصرف می‌رسید.

زمستان آب شرب شاه و گدا یکی می‌شد

برای نسل امروز غیر قابل باور است که بپذیرد، آب روان در جوی‌ها که مملو از انواع کثافات و آلودگی‌ها بود مورد مصرف قرار می‌گرفت و این وضعیت تا سال ۱۳۳۴ ادامه داشت تا آنکه آبِ تهران لوله کشی و تصفیه شد و بسیاری از بیماری‌ها از جامعه رخت بربست و میراب‌ها و دارندگان گاری آب شاهی بیکار شدند و آب سالم از آن پس دیگر شاه و گدا نمی‌شناخت و همگان از این مایه حیاتی به صورت سالم و گندزدا شده و کاملا تصفیه شده بهره‌مند شدند. قدر آب تهران را بیش از پیش بدانیم که در میان آب‌های بسیاری از پایتخت‌های جهان بی‌نظیر است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: آب شرب ، شاه
ارسال به دوستان
پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا صعود تورم آمریکا به اوج سه‌ساله/ چرا احتمال کاهش نرخ بهره کمرنگ شد؟ یافته غیرمنتظره: تمام فسیل‌های شناخته‌شده از انسان‌تباران هومو نالدی ماده هستند بیماری اِم‌کِی‌دی؛ وقتی یک عفونت ساده تبدیل به التهاب می‌شود!