فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۱۰-۰۸-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۹۷۱۳
انتشار: ۰۰:۴۳ - ۱۰-۰۸-۱۴۰۳

چرا استرالیا مثل صدام حسین جنگنده‌هایش را دفن کرد؟ (+عکس و فیلم)

چرا استرالیا مثل صدام حسین جنگنده‌هایش را دفن کرد؟ (+عکس و فیلم)
فعالیت عملیاتی جنگنده‌های اف-۱۱۱ پس از ۳۷ سال در سوم دسامبر سال ۲۰۱۰ در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی امبرلی در نزدیکی بریزبان کوئینزلند استرالیا به پایان رسید. و خلبانان این هواپیما‌ها را برای آخرین بار به زمین نشاندند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ در عراق تعداد زیادی جت جنگنده دفن شده در شن و ماسه‌ها را کشف کردند. در آن زمان این موضوع که چرا صدام این جنگنده‌ها را دفن کرده، بسیاری را متعجب کرد. اما این کار تنها مختص صدام نبود. استرالیا هم در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۳ جنگنده اف-۱۱۱ خود را دفن کرد. اما چرا؟


 
به گزارش یورونیوز؛ فعالیت عملیاتی جنگنده‌های اف-۱۱۱ پس از ۳۷ سال در سوم دسامبر سال ۲۰۱۰ در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی امبرلی در نزدیکی بریزبان کوئینزلند استرالیا به پایان رسید. و خلبانان این هواپیما‌ها را برای آخرین بار به زمین نشاندند.
 
در پی بازنشستگی این جنگنده‌ها، ۱۳ فروند از آن‌ها (۱۲ اف-۱۱۱ سی و یک اف-۱۱۱ جی) به موزه هوانوردی و پایگاه‌های نیرو هوایی استرالیا منتقل و در این مکان‌ها نگهداری شدند. اما، لاشه‌های ‌۲۳ فروند دیگر در محل دفع زباله در ایپسویچ کوئینزلند بین ۲۱ تا ۲۳ نوامبر ۱۱ دفن شدند.
 
در آن زمان تصمیم بر دفن این جنگنده‌ها با نارضایتی علاقمندان به هوانوردی روبرو شد. اما درواقع، اگرچه هیچ‌کس دوست نداشت پایان این کهنه سربازان نیرو هوایی سلطنتی استرالیا را این‌گونه ببیند، این موضوع، یعنی دفع ایمن بقایای جنگنده‌ها یکی از الزامات قرارداد همکاری نظامی استرالیا و ایالات متحده آمریکا بود.
 
گرگ گری، افسر ارشد سابق نیرو هوایی آمریکا در این‌باره گفت: «فقط بدنه‌ها دفن شدند. تثبیت‌کننده‌ها، بال‌ها و دم هواپیما‌ها جدا شدند.»
 
او افزود: «بدنه این هواپیماها از پنل‌های جداگانه‌ای که به توسط «آزبست» به هم متصل شدند، ساخته شده است. بازیافت مواد آن مقرون به صرفه نبود. به علاوه کار با آن‌ها نیازمند تجهیزات و امکانات ایمنی ویژه‌ای بود. به همین دلیل هم تصمیم به دفن آن‌ها گرفته شد، تا کسی در معرض آزبست قرار نگیرد.»
 
درواقع دلیل اصلی بازیافت نکردن این هواپیماها، خطرات کار با آزبست است. این ماده که از ترکیبات معدنی منیزیم و سیلیسیوم ساخته می‌شود، پس از سرب و جیوه، خطرناک‌ترین ماده برای سلامتی انسان است و افرادی که مرتبا با آن سر و کار دارند، ممکن است به بیماری‌هایی چون سرطان و آزبستوز (التهاب ریه‌ها به علت استنشاق طولانی مدت ذرات آزبست) مبتلا شوند.

برچسب ها: استرالیا ، صدام حسین
ارسال به دوستان
ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم